Historiek van de club

De club 'Squadra Veloce' is eerder toevallig ontstaan naar aanleiding van een happening georganiseerd door de stad Hasselt en de Hasseltse middenstand.


In 2005 haalden die voor het eerst de slogan “Hasselt hoofdstad van de smaak” boven, dit in combinatie met verschillenden activiteiten met als rode draad Italiaanse mode en design.

Met als hoogtepunt een weekend met extra culturele attracties in de binnenstad en een Italiaans buffet in de Grenslandhallen.
Om de binnenstad een extra Italiaans tintje te geven werd er aan enkele Hasseltse vespisten en aan vespa club Genk gevraagd om wat bevriende vespisten bij elkaar te trommelen en wat tussen de verschillende marktplaatsen heen en weer te rijden. En op de grote markt stond een klein aantal oldtimer fiatjes tentoongesteld.
Tijdens dat weekend werden de eerste contacten gelegd om in groepsverband eens een uitstapje te doen, de afspraken werden gemaakt op het Vespa Forum.
Niet zo kort daarna werden de eerste ritten georganiseerd. In die tijd vertrokken we altijd aan de voet van de St-Quintinus kathedraal op de Vismarkt te Hasselt.
Vraag mij niet waarom, maar om een of andere reden kwamen we dan altijd voorbij Alden-Biezen.
Ook de eerste dagrit naar de Voeren passeerde hier en daar werden al de eerste warme choco ’s gedronken, het was een dag met echt hondenweer.
In 2006 werd er dan een vergadering belegd om er een echte club van te maken. Er werd een bestuur samengesteld en na enig brainstormen werd de naam SQUADRA VELOCE gevonden.
We hebben ondertussen een vaste honk bij “Tante Julia” en een badge met een logo.

De eerste jaren waren reden de leden op oldies en er waren ook een aantal PX- rijders.
Meestal reden de mannen en zaten de vriendinnen achterop, maar ook in de vespawereld kwam er al snel emancipatie.
Zo reden de dames al snel langs hun mannen, en dit meestal met een nieuw aangekochte PX, ET4 of de nieuw verschenen LX.

Vespa viert in die periode zijn 60ste verjaardag, daarom investeert Piaggo in de Vespa-lijn.
Al snel krijgen we de vraag of men met de nieuwe modellen, de GT en GTS’en ook met ons mee mag rijden. We hadden dus de keuze of wel iedereen of met de dames een beurtrol afspreken…wie rijdt en wie zit er vandaag achterop. Na een lang denkwerk kiest het bestuur om elke scooter die vanaf fabriek wordt geleverd met een Vespa logo toe te laten , alsook elke scooter die de gezegende leeftijd van 25 jaar heeft bereikt.
In 2007 ontstaat een ware vespahype , ons ledenaantal schiet al snel de hoogte in.
En in onze omgeving schieten de clubs als paddenstoelen uit de grond, soms opgericht door leden van onze club die tot dan toe telkens al 10-tallen kilometers reden om aan de start te verschijnen.
De vorige jaren zijn er enkele ritten die ondertussen klassiekers op de kalender zijn geworden, voor elk seizoen is er zo één, in de winter de seizoensopener “ de IjsberenRit”, in de lente
“ de Bloesemrit “, in zomer de” Pic-nic rit” en in de herfst “ De Ambiorix-Rally.
We zien het groot en in 2007 trekken we de Bloesemrit open voor alle clubs in België, en dat wordt een regelrecht succes. Ondanks het weer, betrokken en enkele kleine buien, staan er over de 200 vespa’s aan de start.
We vieren 2007-2008 ook voor het eerst Nieuwjaar met een receptie voor al onze leden.
We gaan in 2008 verder de in geslagen weg, dat betekent elke maand een rit,
waaronder onze 4 klassiekers. De Bloesem-rit is wederom een groot succes, meer dan 300 vespa’s, en in samenwerking met de stad Beringen organiseren we “ Avanti Vespa”. We worden verrast door de grote opkomst 600 Vespa’s. In 2008 gaan we ook voor het eerst op weekend, we zitten in Anseremme en ‘s avonds ontstaat er een klein feestje, er wordt echter niet “gekoekernakt **”.
Er is ook een nieuwe website en die wordt goed bezocht.
Het bestuur ziet dat het ledenaantal nog steeds in een stijgende lijn zit, en beslist eind 2008 om van de club een VZW te maken.
De nieuwjaarsreceptie wordt een bal met een heuse discobar en heel veel ambiance. We kondigen er aan dat de vzw met 7 bestuursleden een feit is. Er is ook een banner voor op de vespa.
In 2009 gaan we nog eens op weekend, dit maal op taalcursus in Sankt-Vith.

Het is weer een gezellige bende, maar we maken er ook onze eerste echte valpartij mee. We hadden de voorbije jaren al enkel kleine aanrijdingen en leden die buiten clubverband gewond werden.
Maar nu is het tijdens een rit, gevolg enkele zwaargekneusde ribben en ook nog veel blikschade.
Verder waren er ook weer de bekende 4 ritten, veel kleine ritten
en twee dagritten (Waterloo en Durbuy)
Er was ook weer veel volk tijdens de Bloesemrit, het wordt ondertussen een beetje een monument in Vespaland. De clubshop krijgt een nieuwe verantwoordelijke

2010 SQUADRAVELOCE wordt 5jaar,

we organiseren een lustrumweekend en geven een prijs voor iedereen die aanwezig is op de 4 klassiekers en het lustrum. Het lustrum heeft het allemaal: een camping, mooi weer, schitterende rit, lekker eten , en vooral veel ambiance.
Het wordt eentonig maar er was weeral meer volk op de Bloesemrit.
We sluiten het jaar af met meer dan 300 leden, we worden er een beetje stil van.
Het wordt allemaal wat veel en 2011 wordt een beetje een overgangsjaar.
We rijden onze 4 seizoensritten en ook een enkele kleintjes, maar de” swung” is er een beetje uit.
Maar we bijten op onze tanden en door het schitterende weer is de Bloesemrit een gigantisch succes met 650 vespa’s en we halen de Voerenrit nog eens van onder het stof en door het goede weer dagen er +/- 70 Squadra leden op.
De clubshop komt met clubjassen, een succes en het vergroot het groepsgevoel.
Zo komt het dat het bestuur toch een goed gevoel overhoudt aan 2011, maar beseft dat er wat nieuw bloed moet gevonden worden. En die vinden we. Tijdens de nieuwjaarsreceptie wordt een vernieuwde bestuursgroep, vol met goesting en ideeën, voorgesteld.


2012 is nu halfweg en er is al veel gebeurd. We reden met +/-400 Vespa’s langs half bevroren bloesems, en ook de andere ritten waren aan de frisse kant.
Nu is er dus ook de nieuwe website en als het zonneke mee wil volgen er nog verschillende fantastische ritten.
Een voorbeeld hiervan was Durbuy, het was volgens de deelnemers een waar feest,
alles schoon… het weer, de wegskes en vooral de sfeer in de groep.

En dat is dus waar SQUADRAVELOCE voor mij om draait… gezelligheid en sfeer.

Getekend
Peetermans Kurt

Wat er allemaal niet in kon, maar wel het vermelden waard:
Er waren door hen de jaren enkele Haloweenritten, bangelijk is een goede omschrijving.
De Ijsberenrit in februari eindigt, om het wat warm te krijgen, altijd met een warme hap of een lekkere maaltijd soep
De Pic-nic rit wordt al enkele jaren georganiseerd door een vast Team en je krijgt altijd iets lekkers te eten.
We staan ook elk jaar op de avondmarkt in Stevoort, altijd gezellig.
Alle evenementen draaien op de bereidwilligheid van de leden om de handen uit de mouwen te steken, waarvoor dank.

**voor info over “koekernaken” moet je bij Patrick zijn .

waarschijnlijk vergeet ik hier en daar een leuk en/of belangrijk detail, en misschien zit ik er ergens een jaartje langs.
Laat me dat dan weten en ik maak de nodige aanpassing.